Wat kun je nou precies allemaal doen om wat pluspunten te verdienen als taxichauffeur? Wanneer je een taxichauffeur bent kan het handig zijn om je te differentiëren van je concurrentie, omdat klanten heel snel naar iemand anders gaan. Het is dus van belang dat klanten tevreden de taxi uitstappen en ook weer bij je terug komen. In deze blog worden aantal punten op een rij gezet waar jij als taxichauffeur op kunt letten.
Zorg voor een schone taxi
Het hebben van een schone taxi heeft meer invloed dan je van tevoren misschien zou denken, maar klanten hechten hier over het algemeen veel waarde aan. Als jij bijvoorbeeld bij het vliegveld wordt opgehaald, is het heel erg fijn als jij dan in een schone en nette taxi stapt. Zeker in de stad zie je veel taxi’s die van binnen niet heel schoon zijn, dit is niet representatief voor jou als taxichauffeur en voor jouw bedrijf.
Geef een kleinigheidje mee
Daarnaast kan het ook erg attent zijn om een kleinigheidje mee te geven wanneer de klant zijn bestemming heeft bereikt. Je kunt van alles geven, het gaat in principe om het gebaar. Wanneer je gaat nadenken over wat je iemand mee kan geven, zoek dan iets uit waar de klant wat aan heeft. Dit kan al zoiets kleins zijn als een pepermuntje. Dan komt de klant fris voor de dag wanneer hij de taxi uit stapt. Als jij veel toeristen vervoerd kan jij ze een kaart van de stad geven met gemarkeerde hotspots. Je zou ook een aansteker cadeau kunnen doen. Wanneer je dit wil doen, kun je op het internet een bepaalde hoeveelheid goedkope aanstekers kopen om vervolgens mee te geven aan klanten. Mocht je het echt professioneel willen aanpakken dan kan je de aansteker bedrukken met je eigen logo en nummer.
Creëer een leuke sfeer
Zorg voor een leuke en aangename sfeer tijdens de rit. Iedere klant prefereert een andere sfeer tijdens de rit en het is jouw taak als chauffeur om dat aan te voelen. Je kan vragen of en wat voor muziek zij willen luisteren tijdens de rit, of ze een gesprek willen voeren, of dat ze liever in stilte de reis afleggen. Wanneer de passagier merkt dat jij de reis zo aangenaam mogelijk wil maken, wordt dat gewaardeerd. Dit kan ervoor zorgen dat deze klant in de toekomst weer bij jou terugkomt.